zondag 12 januari 2014

evaluatiekoffer: MUZO evalueren.

Voor de opdracht MUZO evalueren maakte ik een evaluatiekoffer, gevuld met tien verschillende mogelijkheden om muzisch te gaan evalueren. Ik stel ze even voor:

1. Metaforendoosje.
De kinderen mogen een voorwerp uit het doosje kiezen. Ze vertellen aan de groep waarom zij de les vergelijken met dit voorwerp.

' De les was voor mij als een horloge. Ik had té weinig tijd om al mijn ideetjes goed uit te werken.'
' Ik vond dat de les zo kleurrijk als dit roze veertje. Ik vond het leuk, ik heb met heel veel kleurtjes gewerkt en roze is ook wel een beetje mijn favoriete kleur'

2. Opblaasband met aanvulvragen.
De opblaasband wordt door de kinderen rond gegooid net als een frisbee. Wanneer de band wordt gevangen, kiest de leerling een vraag en beantwoord ze.

mogelijke vragen:
- Geef een tip voor jezelf.
- Dit heb ik deze les bijgeleerd / ontdekt.
- Beschrijf de les in 1 woord.
- Dit vond ik van mijn eigen werk.
- Ik vond de samenwerking met mijn groepsleden...
- Ik had veel creatieve ideetjes. Ja/nee.

3. ballonnen opblazen.
Elke lln krijgt een ballon. Deze wordt dik opgeblazen als ze de les leuk vonden, of klein opgeblazen als er elementen waren die niet fijn waren.
Elke lln krijgt de kans om zijn ballon te verantwoorden.

4. Ruimtelijke evaluatie.
In de klas worden voorwerpen geplaatst met betrekking tot de les: hun werkje, materialen, groepspartners,... Ze nemen daarna een plaats in tegenover dit object. Dichtbij wil zeggen dat ze hun werkje mooi vonden, dat ze het goed konden vinden met groepspartners,... Ver weg wil zeggen dat er toch een kink in de kabel was, het materiaal lag je niet,...

5. Bloemen in het water.
Elke lln krijgt een kleurig bloempje uit papier. In het hart van de bloem schrijven ze 1 woord dat voor hen de les beschrijft. Daarna vouwen ze de blaadjes dicht en leggen ze allemaal hun bloemetje in een teiltje met water. Je ziet dat de bloemen hun blaadjes ontvouwen en dat alle woorden tevoorschijn komen. Daarna kunnen de kinderen hun woord nog uitleggen indien ze dit wensen.

6. Geluidjesdoos.
Op de tafel in de kring ligt een mp3-speler. De lln mogen elk om beurt een 'geluid' uit het toestel halen en dit in hun mond stoppen. ( JEEEJ! ; zucht...; Fluiten op hun vingers) Het geluid geeft hun gevoel weer over de les. Iedereen laat zijn / haar geluid horen aan de klas. Daarna mogen ze uitleg geven waarom ze dit geluid kiezen. 
Je kan de klas in groepjes splitsen en zo een mini muzikale compositie dirigeren.

7. Dierenbeschrijving.
Iedere leerling krijgt een kartonnen bordje op hun rug. De andere leerlingen mogen op het bordje een dier schrijven waarvan ze vinden dat dit bij deze persoon paste tijdens de les. Enkele woorden ter verduidelijking zijn toegestaan. Er kan nog toelichting gevraagd worden achteraf.

8. Handlezen.
De lln zitten per twee. De ene lln leest de hand van de andere.
' ik zie, ik zie, dat je deze les leuk vond, maar dat je een beetje moeite had met het vinden van een goed idee.' 
Daarna mag de andere leerling hierop antwoorden. 'Ja, dat is juist; neen, ik vond de les niet zo fijn, maar had wel snel een ideetje,...'
Daarna worden de rollen omgewisseld.

9. Muzieknoten.
Op het bord staat een notenbalk getekend. Elke lln krijgt een magnetisch muzieknootje en mag dit op de balk hangen. 
Positieve ervaringen = hoog op de notenbalk = hoge tonen.
Negatieve ervaringen = laag op de notenbalk = lage tonen.
De lln mogen hun keuze toelichten. Daarna mag iedereen zijn muzieknoot zingen. Hoor je veel hoge tonen? dan is je les zeker geslaagd!

10. Kaartspel.
Elk kind krijgt een speelkaart. Eerst worden er groepen gevormd volgens cijfer. (groepjes van 4)
Ze bespreken volgende vraag: Wat vond je fijn tijdens deze les?
Vervolgens vormen de leerlingen groepen per symbool. (harten, schoppen, klaveren, ruiten = 4 groepen)
Volgende vraag wordt besproken: Wat vind je van je eigen werk.
Daarna gaan de leerlingen per kleur zitten.
Volgende vraag komt aan bod: Wat zal je altijd onthouden uit de les?

Fotootjes volgen nog!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten